• IOM – seiling
    (Odd-Øivind Kure 9. mai 2005 e-mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. )

For en tid tilbake snakket en del av oss om å starte og seile modellseilbåter. Etter en del studering, valgte Tove og jeg å satse på IOM (Internasjonal en-meter). Dette er en konkurranse-båt med linjer liknende en VO60. Vi bestemte oss for å oppsøke et regattamiljø for å lære fortere. Vi endte opp med å seile på Malmøya i Oslo sammen med medlemmene i Norsk modellseiler klubb. Vi har siden deltatt på et par nasjonale regattaer langs Oslofjorden.

Vår erfaring så langt er at det er veldig morsomt, like spennende og lærerikt som ”stor”- båt seiling. Vi fant at vi kunne trene på helt andre ting med IOM’en, og at vi kunne få et annet perspektiv på taktikk og banevalg enn det vi kan i stor båt. Det vi ønsker oss nå, er noen konkurrenter her i Moss.

Vi har kjøpt båter pr. internett delvis ferdig bygget, og noen brukt. Etter stort påtrykk og krangling om våre to båter internt i familien, har vi gått til det skritt å anskaffe båter til våre barn også. Som med alt annet innen seiling, så finner man ikke ut hva man har før man begynner å konkurrere. Min selvbygde båt hadde mange små barnesykdommer som ødela race etter race. Men, det er noe av det som er interessant for noen av seilerne – man kan faktisk utvikle båten på egenhånd – dog innen reglene. IOM klassen er en såkalt box-regel. D.v.s at man kan optimalisere innen strenge grenser av mål,vekt, og materialer. Hvis man ønsker å kikke på IOM seiling så er www.modellseiling.org en portal for interesserte.

Tove og jeg har tenkt oss til Danmark til sommeren for å være med på Nordisk mesterskap. Vi har ingen ambisjoner annet enn å hygge oss og suge til oss lærdom. Jeg skal prøve å få til et referat fra den hendelsen til høsten.

Som vanlig går mine planer om å ta bilder i vasken. Det er umulig å få til når man deltar selv. Men jeg fikk knipset Tove i et race da jeg selv var gått tom for strøm…..

Her er Tove le båt på styrbordhalser på vei mot kryssmerket. Det blåser 10 knop,
og Tove ligger i teten i et felt på 16 båter.

Her står Tove å kniver med mestrene fra NMS i en regatta i Brevik.

Du er her: diverse Modellseiling