Foreldre og seiler informasjon

OMRÅDE FOR RIGGING OG BRIFING FOR DE FORSKJELLIGE JOLLEGRUPPENE:

JolleRigging 2017

SEILER / FORELDRE INSTRUKS SEILTRENING:

Oppmøte: 17.30-17.45 ferdig skiftet eller skifte først på klubbhuset. Alle barn skal være ferdig skiftet og rigget og klare til å gå på vannet til brifingen! ( husk å gå på do før brifing.)

Før man går utpå vannet:

1: Rigg opp båten din på angitt plass for gruppen din. ( Hvis usikkert om båten skal rigges opp pga vær og vind forhold, spør trener først). Spør trener eller andre foreldre om hjelp. Det er barna som skal lære dette, foreldre skal bare hjelpe til ved behov.

2: Sjekk at båten er riktig og forsvarlig rigget etter sikkerhetsinstruksen. Evt be trener om å kontrollere.

3: Vær klar til å gå på vannet, ha på seilvest. Det er ikke lov for seilerne å krysse gangveien mot vannet og gå ut på bryggene uten seilvest.

4: Gå til brifing kl 18 på angitt plass for gruppen din. ( NC gruppa ferdig rigget og klare til å gå på vannet før brifing kl 17.50) Der vil du møte treneren din. Få evt utlevert markeringsvest. Vær stille og fokusert, lytt nøye etter hva treneren din sier, ikke tull med de andre. Dette er viktig sikkerhetsinformasjon og informasjon om hva dere skal gjøre utpå vannet.

5: Når trener har satt opp vimpel med din gruppes farge, er det klart til å sette båten på vannet. Gå utpå samtidig med resten av gruppen din. Ikke vent , da det er viktig å holde gruppa samlet. Foreldre: hjelp andre barn, ikke bare ditt eget, med å komme seg på vannet.
Traller stables på brygge, MEN PASS PÅ SÅ IKKE TRALLENE LIGGER I VEIEN FOR FERDSEL UT PÅ BRYGGA!

Utpå vannet:

Seilere må følge instruks fra treneren. Hvis seileren vil inn tidligere, si ifra til trener eller annen følgebåt.

Foreldre er velkommen til å bli med ut i følgebåt/ trener båt. Husk redningsvest.

Det er til en hver tid en plass sjef på land. Denne skal ha på gul refleksvest. Spørsmål/ behov rettes til denne .
Det skjer ofte at seilere kommer inn tidligere pga at de fryser, har kullseilt, må på do eller lignende. Derfor bør minst en foreldre/ voksen person være tilgjengelig på land under hele treningen. (Unntak for eldre seilere/ mer erfarne og trygge seile).

Etter man har vært på vannet:

1:Hjelp alle barn( ikke bare ditt eget) med å få opp båten.

2:Båten, ror og kjøl skal spyles med ferskvann HVER GANG. Seilet kun når kullseiling/ mye sjøsprøyt.

3: Rigg ned båten. Sett ting tilbake på riktig, markert plass!!! Sett fast øsekar og padleåre, kveil opp tau etc og fest i båten før den snus opp ned og settes på stativet. ( så ikke allt henger og slenger) Sett på plass tralle.

4: Gi beskjed til klassekaptein eller materialeansvarlig i jollebua om noe utstyr er ødelagt eller mangler.

5: Seiler møter opp på debrifing på samme sted som brifing. Der leveres markeringsvest tilbake til klassekaptein.

6: I GARDEROBE: Skyll bena for sand i kar utenfor på plattingen. Følg garderobe reglene som står på døren i garderoben.
MAKS 5 MIN DUSJ!
Foreldre: sjekk at alle klær etc er tatt med hjem. Ta en titt i garderoben før dere drar hjem.

KLASSEKAPTEIN OPPGAVER:

Klassekapteinen er foreldrekontakt i gruppa, og sitter i jollestyret .

1. Oppdatere adresseliste over alle seilere på gruppa

2. Videresende ut info fra styret etc til alle på gruppa

3. Holde gruppa underrettet om kommende samlinger og regattaer som kan være aktuelle for gruppa. Evt motivere til å være med, arrangere å reise i samlet flokk, inkl å arrangere transport av joller og følgebåter. ( de fleste arrangementer krever at vi har med en følgebåt/ sikringsbåt for hver 4. seiler som er med)

4. Være kontaktperson mellom foreldre/ seilere og jollestyret. Ta opp saker fra foreldrene i jollestyret.

5. Lage vaktliste for foreldrefølgebåt.

6. PÅ SEILTRENING: dele ut markeringsvester til seilerne. Gjøre klar gruppas fargevimpel på brygga til at trener kan sette denne opp når seilerne skal på vannet. Samle sammen vestene og henge opp til tørk og ta inn vimpel etter trening.

7. Hjelpe til med rigging der det trengs/ evt finne noen som kan hjelpe. Si ifra om ødelagt/ manglende utstyr til materialeforvalter/ ansvarlig i jollebua.

8. Hjelpe trener med å finne/ klargjøre / rydde inn tavle og tusjer ved brifing/ debrifing.

PLASS SJEF OPPGAVER:

PLASS SJEF OPPGAVEN DELES MELLOM MEDLEMMENE I JOLLESTYRET: ( MÅ HA EGEN NØKKEL)

ÅPNING HALVTIME FØR TRENING ( 17.30):

1: Lås opp klubbhus, jollebua, redskapsboder og drivstoff bod.

UNDER SEILTRENING:

Ha på GUL VEST ( OG VHF). Ha kontakt med trenere på vannet om noen kommer for sent og skal utpå eller kommer inn tidligere etc. Ta imot barn som kommer inn før og sørg for at de blir ivaretatt ( si ifra til foreldrene ) Kontaktperson for foreldre på land som lurer på noe.

LUKKING ETTER TRENING:

1: Sørge for at garderobene er ryddet for gjenglemt tøy. Evt legge gjenglemt tøy i ”glemmekassen” eller henge opp til tørk.

2: Lukke alle vinduer i garderober og klubbhus.

3: Påse at kjøkkenet er ryddet. Sett på oppvaskmaskin om denne er full. Er kaffetraktere skrudd av og rengjort? ( MAN KAN BE ANDRE HJELPE TIL!)

4: Skru av alle lys.Også i garderober, doer og i 2. Etg.

5: Låse klubbhus: pass på skyvedører i nye delen. Kjenn på dørene at de er låst ( hender at noen setter dem på at de ikke skal smekke igjen). Husk også havnesjefens dør og verandadør i 2. etg.

6: Låse Jollebua, redskaps boder og drivstoff bod.

7: Påse at alle Joller og traller er ryddet på plass ( få andre til å hjelpe til) .

Pass på at ikke det står traller på brygga! Påse at det er ryddet utenfor klubbhuset.

FORELDRE FØLGEBÅT INSTRUKS

BÅT:

Pioneer 15 uten ratt ( eller annen tildelt båt)

• Hent nøkkel på havnekontoret og bensin i bensincontaineren.
  • Hent båt, mannskap og evt. Andre foreldre/ søsken som vil med ut på vannet.
  • Legg deg ved moloåpningen før de første seilerne kommer ut ( hvis ikke treneren er der.)
  • Gjennom hele treningen: hold deg nær seilerne uten å komme i veien. Hjelp og trøst seilere, men husk: du/ dere er ikke trenere og skal ikke instruere. Hjelp seilere som har kullseilt med å feks tømme båten for vann etc. om behov.
  • Slepe barn ut og inn ved hhv. for lite og for mye vind, eller hvis de vil inn etter en kullseiling eller andre årsaker.
  • Fortøye og låse båten på samme sted etter trening. Henge tilbake nøkkel på samme/ riktig plass og sette tilbake bensinkanne.

MANNSKAP:

Samarbeide med fører av følgebåten :

• Hjelpe til med å få tak i og sette fast slepetauet til jollen/e ved slep, holde fast jolla ved øsing/ annen assistance. Hjelp til med øsing.
  • Være tilgjengelig for seilere som trenger hjelp og støtte.

TIPS TIL PÅKLEDNING FOR JOLLESEILERE

Paakledning 01 2017Tørrdrakt med varm ull og fleece under anbefales når det er kaldt i vannet og luften. Særlig for optimist seilere og seilere som ikke seiler veldig ” aktivt” i båten

Paakledning 02 2017En tykk våtdrakt ( 5- 6 mm.)med ulltøy under og vindtett jakke / ”smokk”/ ” spraytopp over kan også fungere

Varme seilhansker i neopren fra for eksempel Gill, Crewsaver, Rooster, Musto, etc. Men det varmeste og billigste er oppvaskhansker med ullvanter inni. Dette fungerer for de fleste optimist seilerne, men kan være litt vanskelig å få grep for RS Feva seilerne. Særlig gastene.

Om du ikke har tørrdrakt med føtter, ha på ullsokker med brødposer utenpå, deretter våtsko/ joggesko/ ”Dockboots” / seilstøvler.

Lue og hals/buff . Evt solbriller og solkrem.

Seilvest uten krage. ( kragen kan henge seg fast i ting i båten).

HVOR KJØPE UTSTYR:

Brukt: jolletorget.no, finn.no eller spør på jollegruppas egen facebookside.

Nytt: Våtdrakter og seilvester på for eksempel XXL,G-Max. Kajakk butikker ( en på Vestby som heter Seabird), HH outlet Vestby har noen ganger tørrdrakter, spraytops og hansker.

jolleutstyr.no, sailtuv.no
utenlandske nettsider: www.wetsuitoutlet.co.uk, www.magicmarine.com  +++

Evt kjøp utstyr ved utenlandsreise.

Du er her: Joller informasjon Foreldre og seiler informasjon