Sesongåpning 1.mai 2018

Værgudene valgte å ikke være med oss i år, da årets seilsesong for Moss seilforening skulle åpnes offisielt. Men til tross for regn og kulde, var det mange som møtte opp for å høre leder Truls Holm Olsen sin åpningstale og salutten fra kanonen " Gunda".

Inne i det nyoppussede klubbhuset var kiosken åpen og aktiviteten på kjøkkenet stort. Det var veldig hyggelig å se at folk koste seg i peisestuen i den nye sofa kroken og ungene inne på aktivitetsrommet. Hele klubbhuset var i bruk. I gangen var det utsalg av gamle sponsor klær som man hadde funnet frem etter rydding på loftet i klubbhuset! Der er det fortsatt mye igjen av jakker, t-skjorter , etc fra Helly Hansen til en rimelig pris.  Det blir nytt utsalg på NC i slutten av mai.

I årets tale framhevet Holm Olsen de to store begivenhetene for sesongen. Moss seilforening skal i år delta på Champions League i J70, etter at de i fjor kvalifiserte seg ved å vinne den norske seilsportligaen. Dermed skal de delta i den europeiske versjonen av seilsportligaen i Italia senere i år.

Han snakket også om at Moss seilforening  helgen 26.-27.mai  skal være vertskap for Norgescup i jolleseiling for optimst, laser, 29er og RS Feva. Dette blir et stort arrangement med nærmere 300 seilere deltagende. Lederen håper på at mange av  Moss seilforenings medlemmer har lyst til å være med på å gjøre dette til en stor fest og et vel gjennomført arrangement, slik Moss seilforening alltid har hatt rykte på seg for!

Sist i talen snakket Truls Holm Olsen om Seilforeningens 60 års jubileum , som samfaller med at Moss by fyller 300 år i 2020. Da ønsker man , i samarbeid med andre foreninger i Moss, å framheve Moss som Østlandets vannsportsmekka.

Rett etter åpningssermonien var det start for Østfoldcup i jolleseiling. Se egen artikkel

Tekst og bilder av Nina Bruaset

20180501 MS 002