Moss Seilforening vant Seilsportsligaen

Moss Seilforening vant 1. divisjon hele tre poeng foran Åsgårdstrand, og er årets beste foreningslag. Dermed er vi også kvalifisert til European Sailing League i 2018, hvor vinnerne fra alle europeiske land møtes gjennom to kvalifiseringsrunder med finale i Italia i September.

Det ble en nervepirrende avslutning på årets Seilsportsliga. Etter å ha ledet 1. divisjon gjennom hele sesongen hadde både vi og omgivelsene store forventninger til sammenlagtseier. Seilmagasinet kalte det en ”parademasj”. Men det ble krevende seiling i ujevn østavind, hvor vi måtte tåle et par ”på læret” inklusiv en tjuvstart. Men heldigvis klarte vi også tre førsteplasser. Så med serien 4-1-5-5-1-osc-4-1 ble vi nummer 8, og det holdt til sammenlagtseier med grei margin.

Når Moss seilforening vinner øverste liga, er det hele foreningen som står bak. Totalt ti seilere har bidratt til årets suksess; Andreas D. Petersen, Espen Tønnesson, Monica Rodal, Pål Tønnesson, Jørn Erik Ruud, Karl-Einar V. Jensen, Øyvind M. Vedeler, Mathias Mollatt, Erlend Rødsten og Marie Bordal. Foreningens Styre og Utvalg har tilrettelagt for, og prioritert, denne satsningen hele veien frem til der vi står i dag (øverst på pallen).

Moss Seilforening har hatt stor nytte av egne J/70 båter til trening denne sesongen, og ikke minst breddemiljøet rundt Moss/Soon samarbeidet. Dette miljøet, samt den gjengen som har kvalifisert foreningen til neste års ligaer, er et supert utgangspunkt for en elitesatsning i J/70 i foreningens regi. Her ligger det en spennende mulighet for alle foreningens seilere med ambisjoner om å seile på øverste nivå, både i ligaene, men også i store internasjonale regattaer som Kiel- og Cowes Week. Jeg håper flere seilere blir med utover høsten og melder seg på neste år. J/70 er en perfekt båt for tidligere Jolleseilere som søker litt ”action”!

Norges Seilforbund og Sail Logic valgte å invitere begge divisjonene til finalen i Seilsportsligaen i Moss 8.-9. September. Med to ligaer à 15 lag, ble dette et stort og krevende arrangement. Det ble ikke mindre enn 42 starter bare på fredag, så en travel dag for mannskapene på startbåten. Travelt ble det også på land, hvor over hundre seilere skulle ha servering mellom seilasene, og frem til middag sent på ettermiddagen. Vi kan være ubeskjedne nok til å konstatere at foreningen nok engang leverte et solid arrangement takket være dyktige tekniske arrangører, stor frivillig innsats og et moderne seilsportsanlegg. Tusen takk til alle som stilte opp!

På vegne av laget; takk for en spennende sesong. Neste år tar vi enda et steg opp!

Karl-Einar

Du er her: Joller sesongen Seilsportligaen Moss Seilforening vant Seilsportsligaen