Gjennomgang av ditt nåværende batterisystem

Tirsdag 17 januar avholdt T & H årets første temamøte hvor Makspower v/Johan F Bruenech og Maritim Dataservice v/Ole Jo Søbye orienterte om installasjon av Lithium batterier, solcelle panel og eventuelt tilleggsutstyr i båt.

Lithium (LiFeP04) batterier i båt

Maxpower viste seg å ha hyggelige og konkurransedyktige priser på nevnte utstyr, og det var tydelig at temaet engasjerte de fremmøtte.

Etter møtet fikk vi tilbud fra Ole Jo Søbye at han kunne komme en dag til Moss og foreta en gjennomgang av ditt nåværende batterisystem. Dette for å kunne gi riktig råd om det trengs, eller hva som trengs for å skifte fra dagens forbruksbank med bly/AGM batterier til forbruksbank med Lithium batterier.

Dersom dette høres interessant ut, så ber vi om at du gir tilbakemelding snarest slik at vi eventuelt kan inngå en avtale med Makspower og Ole Jo. Han indikerte at dette måtte gjøres innen 20 februar pga ferie og stort trykk før båtsesongen. Tilbakemelding kan gis til undertegnedes e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

eventuelt direkte til Ole Jo:

Hjemmeside Makspower:

www.makspower.no

Hjemmeside Maritim Dataservice:

www.maritim-dataservice.no

Tirsdag 17 januar 2017 kl 1900 inviterer Tur Hav gruppa til årets første temamøte.

Tema: Lithium (LiFeP04) batterier i båt

Makspower v/Johan Fredrik Bruenech kommer da på besøk vil orientere om installasjon av Lithium batterier i båt. Han har seg teknikker og installatør Ole J. Sobye fra Maritim Dataservice. Sammen har de også med en egen demonstrasjons rig for Lithium batterier, eller LiFeP04 sorn de også kalles.

De vil bl.a. dekke følgende om temaet:
• Hva skal til for å bytte ut blybatterier som AGM og GEL til Makspower LiFeP04 batterier?
• Må jeg bytte lader og dynamo, eller kan jeg fortsatt benytte de jeg har i dag?
• Blir dynamoen varm
• Kan jeg bruke LiFeP04 til Start, ankervinsj og baugpropell?
- Er LiFeP04 farlig, kan de ta fV?
• Hvordan slukker vi en eventuell brann i et LiFeP04 batteri?
• LiFeP04 versus AGM GEL batterier - Vekt, Volum, Ah mot Ah, levetid Cycle for cycle, ladetid, mm
- LiFeP04 og solceller
Lagring av LiFeP04 om vinteren

Vi håper dette temaet og innholdet som dekkes er av allmenn interesse i seilforeningen, og at flest mulig setter av kvelden for å delta på årets første temakveld til Tur og Hav. Maxpower har egen hjemmeside: www.makspower.no
Hjertelig velkommen 17 januar.
Tur og Hav gruppen Moss Seilforening

Makspower Batterier Slider 1

Du er her: Kurs & Tema tema Temaaften Gjennomgang av ditt nåværende batterisystem