"Stang ut" i Seilsportsligaen 29.9.2015

"Stang ut" i Seilsportsligaen

Norges Seilforbund arrangerte sist helg kvalifisering til seilsportligaen 2016 på Aker Brygge. Fra Moss Seilforening stilte Andreas Dyhr Pedersen, Erik Holme, Karl Einar Jensen og undertegnede.

Seilasene gikk utenfor Aker Brygge i fem nye J/70. Arrangementet var godt gjennomført i svært vanskelige vindforhold i kjent indre Oslofjord stil.

Vi åpnet med 1. plass i første seilas og en 2. plass i neste. Deretter gikk det dessverre ikke veldig bra for oss, med en tjuvstart i et løp vi ble 2 i, og to løp med straff, raste vi nedover på sammenlagtlistene. Siste løp lørdag fikk vi på toppen av det hele noe søppel på kjølen som gjorde at vi var parkert i forhold til de andre, og siste plass i siste løp lørdag var et faktum.

Når søndagens seilinger ble avlyst på grunn av vindstille ble det ingen mulighet for å rette opp 12 plassen sammenlagt. Det var topp 8 som kom med i 1. divisjon i neste års liga, vi er dessverre plassert i 2. divisjon neste år. Men da gjelder det å bli topp 2 for opprykk i 1.  divisjon i 2017.

Denne type seiling tror vi er fremtidens seiling. Formatet var utrolig artig med korte seilaser, tette dueller og dømming på banen. Hvordan neste års lag skal tas ut må diskuteres og avklares, gjerne før jul. Jeg vil anbefale at det sendes ut en påmelding hvor man melder på sitt lag. Det er slik jeg ser det svært viktig at det er nettopp et komplett lag som melder seg på, ikke enkeltpersoner som settes vilkårlig sammen. Hvordan foreningens lag skal tas ut er utfordrende, men vi har jo 3/4 Expresser i foreningen vi kan bruke til uttak seilaser rett over påske neste år.

Seilerhilsen Jørn-Erik Ruud
Team "stang-ut"

Du er her: Tur&Hav sesongen T&H aktivitet "Stang ut" i Seilsportsligaen 29.9.2015