aksel IMG 4580Aksel mønstrer av

Aksel Ellefsen avslutter denne høsten et ti år langt engasjement som havnesjef for Moss Seilforening. Nå ser den 70-år unge seilentusiasten frem til å bruke mer tid på egen båt.

Den tidligere ingeniøren, med fartstid fra Elektrisk Byrå, og en lang karriere innenfor salg av, og service på, skiheiser, hadde alltid hatt lyst til å drive en slipp med båtverksted. I 2005 fikk han muligheten da den tidligere havnesjefen ønsket avløsning.

- Dette er vel det nærmeste jeg kom, smiler Aksel Ellefsen mens han skuer fornøyd ut over Søly båthavn.

Med hus på Tronvik og en velstelt Mistral seilbåt i havna hørtes jobben ut som en grei avslutning på en lang arbeidskarriere.  Som havnesjef måtte han imidlertid trappe ned som instruktør for Norsk Seil- og Navigasjonsskole, hvor han i flere år jobbet i Skagerak  om sommeren og i Karibien i vintersesongen.

Som havnesjef har det blitt et ti år langt arbeidsforhold i tett samarbeid med tillitsvalgte og med en rekke spennende utfordringer.  Den første tiden brukte den ferske havnesjefen mye energi på å få på plass datasystemer for å få full oversikt over leietagere, ventelister og fakturering. En stor oppgave som etter hvert kom på plass ikke minst takket være god assistanse fra tidligere ”finansminister” Hans Peter Raspotnik.

Ellefsen vil huske tiden i Søly med hyggelige tillitsvalgte i en forening med mye entusiasme. - Har det ikke vært noen kranglete medlemmer? - Joda, men det har vært svært få. Jeg kan fint telle dem på en hånd. Det er all seil- og båtgleden, og det gode samarbeidet jeg minnes, sier Ellefsen. Dugnadsinnsatsen har riktignok vært noe dalene i min tiårsperiode, men med den nye dugnadsordningen blir i det minste de som vil gjøre dugnadsarbeid premiert. Og vi sitter igjen med en sum vi kan benytte til å hyre inn folk for å få utført de nødvendige vedlikeholdsoppgaver. Og slik behøver de som ikke ønsker, eller av andre grunner ikke kan utføre dugnad, ikke ha dårlig samvittighet. Det syntes jeg tross alt også er viktig.

Foreningen har i hans tid som havnesjef vært forskånet for store tyverier. Det har gjort det mulig å beholde Søly som en havn, og et område, som er åpent for publikum, uten gjerder og låste porter. Det mener havnesjefen er viktig hvis vi skal fortsette som en åpen og inkluderende forening på Jeløy.

aksel IMG 4588

De siste par årene har vært ekstra travle da foreningen har hatt behov for å fornye hele anlegget; både brygger, hus og landområder.  Dette er en oppgradering Aksel så behov for allerede for flere år siden .

- Treverket på bryggene knakk, det elektriske anlegget fusket og moringene måtte stadig fikses på, sier Aksel. - Vi hadde et tilfelle hvor en av bryggene knakk under en storm,  noe som var svært dramatisk. Heldigvis klarte vi å unngå skader på båtene. Etter denne episoden sikret vi bryggene med tau som ble lagt ut når det var meldt kuling. Dette var selvfølgelig mye bry samtidig som man stengte havna fullstendig så lenge uværet varte.

Da foreningen bestemte seg for å oppgradere havna med nye brygger for to år siden gikk prosjektet etter planen. Det ble en travel tid for Aksel.

-Selve ombyggingen gikk greit takket være et tett samarbeid med gode leverandører, erindrer havnesjefen. Vi ble ferdige til sesongen, og det uten store problemer.

Han benytter nok engang muligheten til å sende en takk til båteierne som viste stor fleksibilitet i denne perioden.

I tillegg til at Søly nå fremstår som en helt ny båthavn har vedlikeholdsbudsjettet blitt halvert. Det er ingen elektriske problemer på flytebryggene lenger, og bryggene ligger trygt i alle værforhold.  Havnesjefen bekrefter at han i uværsperioder sover bedre om natten etter at nye brygger kom på plass.

Aksel gir roret over til sin etterfølger og ser frem til roligere tider i Søly hvor han nå kun skal være et veldig engasjert medlem.

-Nå skal jeg ganske enkelt være mer i båt, sier han og smiler. -Og så har jeg en drøm om å mønstre på en hollandsk bark og seile til Antarktis. Det kan bli allerede i 2017.

aksel IMG 4583

MS Sponsorer

hellyhansen      raymarine   seatronic     handelsbanken    Lekang Filter logo web 100x40       dnb-logo

Du er her: forside Aksel mønstrer av