Velg Joller i menyen øverst for å lese mer om Joller.

Vi i Moss Seilforening håper du vil få en fin tid i klubben hvor du lærer å seile, får spennende utfordringer og ikke minst har det gøy og får fine opplevelser sammen med seilvenner. I Moss har vi valgt å ha trenere som enten er eller har vært seilere selv og i tillegg har solid trenerutdanning, så hvis det er noe du er usikker på eller har spørsmål om så ikke vær redd for å snakke med treneren.

Optimist er en den største båtklassen i Moss Seilforening og er den naturlige båttypen for de som ønsker å lære seiling i enmanns jolle. Optimisten er en stødig og lett seilt båt og passer for seilere fra 8 til 15 år. Moss Seilforening har ca. 20 joller tilgjengelig slik at du ikke behøver å kjøpe båt med en gang.

Optimistseilerne i Moss Seilforening er delt inn i 4 grupper og har egne trenere med trenerutdanning:

Nybegynnerkurs: 1. års seilere som skal lære å seile jolle. I denne gruppen er det fokus på å bli trygg i båten samt å lære de grunnleggende seileferdighetene. Seileren får låne jolle av klubben dette året. I 2013 starter nybegynnerkurset tirsdag den 23. april kl 17:30.

Optimist C. er for de seilerne som har gjennomført nybegynnerkurs. Målgruppen er seilere til og med det året de fyller 10 år, men også eldre seilere som er nybegynnere. Seilerne deltar vanligvis på lokale samlinger og regattaer.

Optimist B er vanligvis gruppen for seilere fra det året de fyller 11 til og med det året de fyller 15. Seileren har god seilerfaring og begrenset regattaerfaring. Seilere i denne gruppen seiler Norges Cup klasse B og krets samt lokale regattaer.

Optimist A er for de seilerne fra og med det året de fyller 11 til og med det året de fyller 15. De er seilere med god seilerfaring i alle slags forhold og de har god regattaerfaring. Seilerne deltar normalt i Norges Cup klasse A, er med på uttak til internasjonale mesterskap (kun de som er/fyller 13-15 år) samt krets/lokale regattaer.

Hvordan foregår en trening?
Vanligvis rigger man båten selv eller med litt hjelp slik at man er klar for briefing til avtalt tid. På briefingen går treneren gjennom det som skal foregå på dagens trening. Man må gjerne stå i bakgrunn og høre på under briefingen. Treneren vil si fra de gangene de ønsker å være alene (sjekk dette med trenerne). Det er ønskelig at foreldrene hjelper til med utsetting av jollene.

Så langt det er mulig kan foreldre være med ut på vannet i en følgebåt under treningen, men hvis du ikke er tilstede så er det fornuftig at treneren har ditt telefonnummer i tilfelle ditt barn skulle bli syk/skremt/lei og ønske å gå inn.

Etter treningen rigger man ned og pakker bort båt og utstyr. Treneren vil normalt holde en 15 minutters debrief med seilerne.

Klikk her for mer informasjon:       Seilmagasinet (hovedside)

Velg Joller i menyen øverst for å lese mer om Joller.

Hvordan foregår en trening?

MS Sponsorer

hellyhansen      raymarine   seatronic     handelsbanken    Lekang Filter logo web 100x40       dnb-logo

Du er her: forside forside slideshow