T&H Navigare Cup

T&H Navigare Cup 2020

Navigare Cup 2020

Det er det tid for en ny og kanskje noe spesiell seilsesong. Vi starter opp med Navigare Cup tirsdag den 12 mai med noen begrensninger grunnet Korona situasjonen – se nedenfor Norges Seilforbunds Korona anbefalinger. Rent praktisk for kjølbåt vil begrensningene påvirke hvem og antall som kan være på båten. For de som bor sammen er det ingen begrensinger, men andre må holde 2 meters avstand. Sistnevnte regel kan gjøre det litt vanskelig å seile med fullt mannskap. Vi anbefaler derfor familie eller shorthandseiling frem til eventuelle nye retningslinjer kommer på plass.

Totalt planlegger vi som tidligere 12 seilaser, 6 før og 6 etter sommerferien. Som en følge av koronarestriksjonene legger vi inn mulighet for å endre rating på båt fra shorthand til fullt mannskap i løpet av sesongen. Vi ønsker tidligere deltakere og spesielt nye velkommen til en fin seilsesong. Våren har vært mild og fin og alt ligger til rette for at vi skal få en fin start på seilsesongen☀️

NAVIGARE CUP ER FOR ALLE!

Formatet for NavigareCup vil være som tidligere, hvor hovedfokus er å komme seg ut på vannet for noen timer hver tirsdag sammen med andre seilere. For noen er konkurransen det viktigste, mens andre deltar først og fremst for å bli bedre på seiltrim og båthåndtering. Noen bruker kanskje Navigare som treningsarena for før de store regattaene, som Færdern, Skagenrace, Hollendern osv. Mens atter andre er med for å ha det hyggelig og sosialt. I Moss Seilforening er alle velkommen!

For de av dere som vurdere å være med, men tenker at mangel på regatta erfaring, krav om NOR-rating, nummer i seil, masse rare regler etc. gjør det «vrient» så er ikke det noe å bekymre seg over. Når det kommer til «Nor-rating» lager vi en sånn passe rating om dere ikke har, og båtene våre er ikke mer like enn at vi klarer å gjenkjenne hverandre uten nummer i seilet. Formatet på regattaene med Gunderstart hvor man starter på tid, og ikke alle over startlinjen samtidig gjør starten enkel. Seilingsbanene er på faste merker (typisk revlingen rundt eller T/R Årefjorden) betyr enkle baner og minimalt behov for å kjennskap til alle detaljene i kappseglingsreglementet. De mer erfarne seilerne på vannet viser hensyn til de som er nye.

STARTEN GÅR 12. MAI

Første offisielle seiling er 12. mai, deretter hver tirsdag frem til og med 16. juni før sommerferien.

Skippermøte kl 18.00 og start fra kl 18.45. Frem til det blir nye anbefalinger relatert til korona situasjonen holder vi ikke et felles skippermøte, men deler ut baner og start liste fortløpende. Banevalg med tilhørende startliste legges også ut på T&H sin Facebook side.

For de som ønsker oppfordrer vi til noen trenginger på tirsdager frem til vi starter med formelle regattaer. For mer detaljer informasjon se seilingsbestemmelser og terminliste.

Vi håper at mange har muligheten til å delta, enten i hele serien eller på enkelt dager.

Lurer du på noe? Kontakt Øyvind Knudsen, tel 908 83 510 eller Ståle Nerland, tel: 977 79 599.

Påmelding gjøres via mange2sail eller på e-mail se under for detaljer. Ved å legge påmeldinger i mange2sail, kan vi også benytte dette programmet til å holde orden på resultatene slik alle kan se hvordan det går i løpet av sesongen.

PÅMELDING VIA MANAGE2SAIL

E-post:  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Norges Seilforbunds koronavettregler for seilere

Med NIFs regler som grunnlag og utgangspunkt har Norges Seilforbund lagd seks regler som vi anmoder alle seilere, seilforeninger og klasseklubber å følge når det skal tilrettelegges for trening og aktivitet – eller om man seiler på egenhånd:

1. Seiling med enmannsjoller, seilbrett og soloseiling med kjølbåter anses å være innenfor NIFs generelle regler. Søsken eller seilere fra samme husstand kan seile sammen. Ellers ikke.
  2.  Alle utøvere må være i stand til alene å klargjøre, sjøsette og ta opp sine båter (ellers overholdes ikke 2-meters regel). Alternativ kan også rigging utføres av en person fra klubben som rigger alle båter med hansker.
  3. Benytter trener felles RIB/sikringsbåt, skal den såpelegges eller desinfiseres på en annen hensiktsmessig måte på alle flater. Vasking skal skje før og etter bruk. Såpe som benyttes skal være nedbrytbar og må ligge på flatene i mer enn 30 sekunder
  4. Brukes klubbeide seiljoller, skal disse behandles på sammen måte som RIB/sikringsbåt.
  5. Gode hygienerutiner i forbindelse med aktiviteten: o Viktig å ha god tilgang på antibac og/eller såpe og vann. o Reduser kontaktflatene, som for eksempel dørhåndtak og bryggekant til et minimum.
  6. Norges Seilforbund anbefaler i størst mulig grad lokal seiling.

Ståle Nerland

Tel 977 79 599